גיל "התבגרות" הינו שלב צמיחה לקראת בגרות. תקופת מעבר- גשר- מן הילדות בה הילד תלוי בהוריו אל הבגרות בה הוא מפתח עצמאות וזהות משלו, כאשר הדרישה מהאדם הבוגר הינה לספק את הצרכים של עצמו. מאחר וכל תקופת מעבר בחיים יכולה להיות תקופת משבר ואליה עוד נוסף מרכיב משמעותי והוא הפער בהתפתחות המוחית – מערכת ההפעלה מגיעה להבשלה עד גיל 14 כאשר מערכת הויסות מגיעה להבשלה בגיל 24 – הפער בין הבשלת 2 המערכות יוצר מצב בו גיל ההתבגרות הינו הגיל בו הסיכוי של המתבגר/ת להיות בסיכון הוא הגבוה ביותר.
"בעיני עצמם הם מרכז העולם… ואף על פי כן אין לך עוד גיל מאוחר מזה שהם מסוגלים בו למסירות ולהקרבה עצמית שכזו… הם אנוכיים ומטריאליסטיים ובו בזמן הם מלאים אידאליזם נעלה. הם סגפנים ופתאום הם מטילים עצמם לתוך מתירנות פרימיטיבית ביותר. לפעמים התנהגותם אל הזולת גסה ולא מתחשבת ואילו הם עצמם רגישים עד כדי קיצוניות. מצבי רוחם נעים כמטוטלת…" (פרויד).
ככל שהמתבגרים נעשים אוטונומיים יותר מהוריהם, כך הם נעשים תלויים יותר בבני קבוצת השווים, אשר הינה בעלת חשיבות ניכרת בהגדרת הזהות העצמית ובפיתוח מערכות היחסים עם הסביבה. קבוצת השווים מהווה מקור לתמיכה ועזרה, מקור להשוואה ועיצוב של נורמות התנהגותיות. דרגת הקונפורמיות עם קבוצת השווים משתנה בין תקופת הילדות לתקופת ההתבגרות המאוחרת. עם זאת, באף שלב השפעת קבוצת השווים אינה מחליפה באופן מלא את השפעת ההורים, אשר משפיעים על עיצובם של אמונות וערכים בסיסים אצל הפרט.
תהליך חיפוש הזהות האישית מהווה ביטוי של משבר התפתחותי נורמאלי וצפוי שלרוב המתבגר מצליח להתמודד איתו בלא חשש לתגובות פתולוגיות מיוחדות.
לכן על מנת לעבור את גיל ההתבגרות בשלום ולקבל כלים להתמודד עם האתגרים אשר העולם מציב בפני המתבגרים לעיתים הם זקוקים לדמות חיצונית –ניטראלית אשר תסייע להם לייצר לעצמם את הנפרדות ולהתמודד עם האתגרים.
אתם מוזמנים לגלוש באתר, לקרוא את התכנים המופיעים בו ולהיעזר בהם ככל שתצטרכו. במידת הצורך תוכלו גם ליצור עימי קשר, להתייעץ ולקבוע פגישת הכרות.
לשיחת ייעוץ טלפונית ולתאום פגישת הכרות ללא מחויבות התקשרו עכשיו 052-4703871.
כלים לשיחה עם המתבגר לפני יציאה לבילוי
מתבגרים תופסים את הוריהם כ"יש על מי לסמוך ויש מי שאיכפת לו ממני" ולכן חשוב שנקיים שיחה לפני יציאה לבילוי הכוללת:
- שיחה אפקטיבית – מקדמת ולא חוסמת – בואו בנכונות להקשיב.
- שיחה ממוקדת וברורה – בואו נמנע מנאומים חוצבי להבות ונדבר קצר ברור וממוקד. ככל שהדיבור שלנו יהיה קצר יותר, כך נישמע ונשפיע יותר.
- הקשבה – חוק 70-30 – 30%מהזמן לדבר 70% להקשיב.
- מידע – לאן המתבגר יוצא? עם מי הוא מבלה? מתי מתכוון לחזור? במידת הצורך לתת מידע מהימן – לא להפחיד ולאיים.
- גבולות ברורים – להגדיר באופן ברור מה מותר ומה אסור, שעת חזרה, אופן בילוי, כללי נסיעה (לא נוסעים עם מישהו ששתה).
- השארת כתובת – הבהירו כי אתם זמינים בכל שעה.
- לחזור על נוהל יציאה: בטיחות (עם מי נוסעים, היכן מבלים), זהירות (לא שותים משקה פתוח, במידה ועזבו את המשקה –לא שותים), שמירה על עצמם (אם כואב הראש לא מקבלים כדור מאף אחד –עדיף לשתות מים, לשמור על קשר קבוע עם החברים –לא לצאת לבד, אם יש צורך להזעיק את ההורים).